Pocitadlo.sk
Arginin a jeho účinky - (dávkování) (2020) | Výživový-doplněk.cz

Arginin a jeho účinky – (dávkování)

V dnešní době je velmi důležité, jaké látky do svého těla dostáváme. Do potravin se totiž stále častěji přidávají různá barviva, konzervanty či jiné chemické látky, které našemu organismu mohou více uškodit, než mu pomoci.

Pokud tedy plánujete zlepšit svůj životní styl nebo aktivně sportujete, je dobré vědět, které látky jsou pro vaše tělo prospěšné.

Jednou z nich je látka, která patří mezi aminokyseliny a nazývá se arginin.

Jaké množství argininu je pro naše zdraví prospěšné? Kde všude se nachází? V našem článku vám na tyto, ale i na další otázky, velmi rádi zodpovíme.

Arginin je látka, která je pro naše tělo vysoce doporučována. Věříme proto, že ji do svého denního režimu a jídelníčku zařadíte nakonec i vy.

Kde nejvýhodněji koupit Arginin?

Co je to?


Jak jsme již zmínili výše, arginin je aminokyselina, jejíž izomer se nazývá L-arginin. Právě užívání tohoto isomeru je pro naše tělo velmi prospěšné.

L-arginin patří mezi základní proteinogénne aminokyseliny, a proto ho často jako přidanou složku můžete najít v různých doplňcích stravy, jako je například protein.

Tuto aminokyselinu si však naše tělo neumí vytvořit samo, proto je důležité přijímat ji z různých externích zdrojů.

Její užívání se doporučuje zejména dětem, protože L-arginin ve velkém podporuje růstový hormon. U dospělých podporuje syntézu bílkovin, které jsou pro naše tělo mimořádně důležité.

Jaké jsou jeho účinky?


Aminokyselina arginin má na naše tělo skutečně množství pozitivních účinků a využívá se v různých oblastech výživy či zdravého životního stylu.

Nejvíce ji však preferují kulturisté a lidé, kteří pravidelně navštěvují fitness centra.

L-arginin totiž podporuje a zvyšuje produkci růstového hormonu svalstva. Také pomáhá tvořit kolagen, který je důležitý zejména pro pohybový aparát.

Účinný je i při léčbě a rychlejším zotavení se z různých zranění. Efektivně podporuje spalování tuků, a proto je velmi oblíbenou složkou v různých proteinech a jiných doplňcích stravy.

Arginin však nepomáhá pouze při hubnutí či růstu svalové hmoty. Často je totiž tato látka využívána i na zlepšení prokrvení a celkového stavu cév, pročištění jater či při tvorbě spermií.

Je však velmi důležité upozornit, že aminokyselina arginin sama o sobě není až takovou účinnou. Svou účinnost nabírá až ve správné kombinaci s jinými látkami. Určitě proto doporučujeme s L-argininem kombinovat zdravou a vyváženou stravu nebo nějaké kvalitní doplňky stravy.

V jakých potravinách se L-arginin nachází?


Naše tělo si arginin není schopno samo vyprodukovat, proto ho musíme získávat z externích zdrojů.

Tato látka se nachází ve hodně druzích potravin, které jsou samy o sobě pro náš organismus velmi prospěšné. Samozřejmě, že při konzumaci v rozumném množství.

L – arginin se nachází v těchto druzích potravin:

Semena, ořechy

Prvním druhem potravin, ve kterém se tato aminokyselina v určitém množství nachází jsou semena, ořechy či rozinky. Skvělým zdrojem jsou i oblíbené slunečnicová či sezamová semena a najdete ho však také v arašídech.

Chléb

Ano, je to tak. Arginin se nachází také v chlebu. Je však třeba upozornit, že ne každý druh chleba tuto látku obsahuje v dostatečném množství. Nejvíce jí najdete v pšeničném chlebu.

Rýže, quinoa

Pokud jste velkým milovníkem rýže, je to jen dobře. Více L-argininu se však nachází v hnědé rýži jako v té klasické, kterou většina z nás konzumuje. Určité množství této aminokyseliny obsahuje také quinoa, která si však u nás své místo teprve hledá.

Čokoláda

Pro milovníky čokolády a sladkostí máme dobrou zprávu. Arginin se nachází také v oblíbené čokoládě. Je však třeba upozornit, že většinou ho najdete jen v těch kvalitnějších čokoládách, které mají obsah kakaa vyšší než 60 %.

Ovoce a zelenina

Jako mnohé jiné aminokyseliny i arginin je ve velkém množství přítomen v ovoci a zelenině. Najdete ho například v jahodách, pomerančích, ostružinách či mandarinkách.

V zelenině má své zastoupení v mrkvi, špenátu či v paprice. Konzumace čerstvého ovoce a zeleniny je obecně pro náš organismus velmi prospěšná a přítomnost argininu to jen potvrzuje.

Obiloviny a luštěniny

Dalším druhem potravin, ve kterém arginin můžete najít, jsou obiloviny a luštěniny. Přítomný je tak například v oblíbených ovesných vločkách či kukuřici. Z luštěnin je to zejména čočka nebo zelený hrášek.

Maso

Výše jsme již zmínili, že L-arginin podporuje syntézu bílkovin. Je všeobecně známo, že nejvíce bílkovin se nachází v mase. Tato aminokyselina se však nenachází v každém druhu masa. Její přítomnost je zastoupena zejména v kuřecím a krůtím mase.

Mléčné výrobky a vejce

Posledním druhem potravin, ve kterém můžeme najít přítomnost této aminokyseliny, jsou mléčné výrobky a vejce. Největším zdrojem L-argininu z tohoto druhu potravin jsou vaječné bílky.

Arginin

100 kapslí
189 Kč
(platí ke dni 23.11.2019)

Nežádoucí účinky argininu


V principu tato aminokyselina nemá žádné vedlejší účinky, které by mohly náš organismus poškodit. Všeho však moc škodí.

Platí to také v případě L-argininu, při kterém také existuje optimální dávka na jeden den.

Kromě toho však existují i ​​specifické případy, kdy by arginin mohl napáchat nějakou škodu.

  • Těhotné nebo kojící ženy

V tomto případě se konzumace denní dávky argininu nedoporučuje, jelikož jde o mimořádně citlivé období pro matku i pro dítě a není předvídatelné, jako by tělo na tuto aminokyselinu mohlo zareagovat.

  • Schizofrenici nebo lidé trpící oparem

Pokud trpíte jedním z těchto onemocnění, konzumace argininu ve formě tablet je pro vás riskantní. L-arginin by totiž mohl zasáhnout do vašich onemocnění v negativním smyslu.

Jak arginin dávkovat?


Správné dávkování argininu je velmi specifická téma a vlastně se na tuto otázku ani nedá úplně přesně odpovědět.

Hodně totiž závisí na tom, na co arginin potřebujete, jaký máte typ organismu a podobně.

Jak jsme již zmínili, těhotné nebo kojící ženy a děti do 3 let by neměly přijímat arginin ve formě tablet vůbec.

Doporučenou dávkou, kterou propagují i ​​samotní výrobci, je užití nejvýše 2 kapslí, a to 2-krát denně. Tobolky je vhodné zapít čistou vodou.

Ideální dávkování je, 1 kapsli užít hodinu před tréninkem a 1 kapsli před spaním. Pokud budete dodržovat tento systém, bude vše v pořádku.

Jak jsme však psali, velmi záleží na tom, na co konkrétně potřebujete arginin do svého těla přijmout.

Pro pacienty s kardiovaskulárním onemocněním se totiž nedoporučuje denní dávka více než 3000 miligramů za den.

Pokud si to však přepočítáte, také v tomto případě to vychází na nějaké 2 tobolky denně.

Jakým způsobem můžete L-arginin přijmout?


Kromě potravin, ve kterých se arginin nachádzaj, existují i ​​další možnosti, jak tuto aminokyselinu přijmout do našeho organizmu.

V článku jsme již naznačili, že jednou z možností jsou tobolky, které využívají zejména aktivní sportovci jako doplněk své stravy.

I tento způsobem však může mít své mínusy.

Nabízíme vám přehled nejčastějších způsobů konzumace argininu se všemi plusy i minusy.

Potraviny

První způsob je přijetí argininu prostřednictvím potravin, jako jsou jako chléb, luštěniny, maso a mnohé další. Tento způsob je určitě pro nás nejpřirozenější a konzumovat vhodné potraviny může kdokoliv.

Jediným mínusem u potravin však může být fakt, že množství argininu v nich není tak velké jako například v tabletách.

Na to, abyste dosáhli optimální dávku aminokyseliny v těle, byste museli sníst určitý druh potravy ve velkém množství.

Nápoje

Dalším způsobem, jak přijmout L-arginin jsou různé nápoje, které si můžete vyrobit ze sirupů či prášků. Tato možnost je populární zejména pro malé děti, pro které je tekutá forma nejlehčím způsobem přijímání živin.

Tabletky

Třetí formou, která je pravděpodobně nejoblíbenější u dospělých a lidí, kteří aktivně sportují, jsou tabletky potaženy filtrem. Ty jsou často doplněny také o různé další zdraví prospěšné látky.

Shrnutí a rady na závěr


Arginin je pro naše tělo velmi potřebnou aminokyselinou.

Má totiž pro náš organizmus několik pozitivních účinků a rozhodne tak neplatí, že je vhodný pouze pro sportovce či lidi, kteří navštěvují fitness centra.

Díky podpoře růstového hormonu se tak stává složkou, která je velmi důležitá například i pro malé děti.

Arginin si však nedokáže naše tělo vytvořit samo, a proto ho musíme přijímat z externích zdrojů. Nejčastěji z různých druhů potravin.

Všeho však moc škodí, a to platí i při argininu.

Tato aminokyselina má také svou doporučenou denní dávku.

Tu nejčastěji uvádí výrobce v příbalovém letáku, který je součástí balení.

Z referencí a zkušenosti lidí, kteří arginin využívají pravidelně, se můžeme dozvědět, že prakticky tato aminokyselina nemá žádné nepříznivé účinky.

Na pozoru se musí mít jedině těhotné a kojící ženy, které by měly přijímat arginin pouze pomocí potravin, nikoli formou tablet.

Je také důležité upozornit, že samotný arginin nemá až tak skvělé účinky. Vždy je proto třeba zkombinovat jej se stravou nebo jiným doplňkem výživy.

Věříme, že vám tento článek dostatečně objasnil účinky této aminokyseliny na naše tělo a i vy zařadíte složku arginin do svého jídelníčku. Určitě, uděláte pro své tělo dobře.

Arginin

100 kapslí
189 Kč
(platí ke dni 23.11.2019)

Tomáš
 

Dobrý den, jmenuji se Tomáš a jsem autorem tohoto magazínu. Už 20 let se věnuji zdravému životnímu stylu. Zajímám se o alternativní způsoby léčby. V mých článcích vám nabídnu můj názor a hodnocení různých výživových doplňků.

Zanechat komentář 0 reakcí

Napsat odpověď