Pocitadlo.sk
Krční páteř - jak ji nejlépe procvičit? (2020) | Výživový-doplněk.cz

Krční páteř – jak ji nejlépe procvičit?

O cvicích na záda jsme psali už v minulosti. Zádové svalstvo je však opravdu komplexní téma.

Proto se dnes zaměříme na část, která bývá nejvíce zatěžována a množství lidí má s ní velké problémy. Hlavně v dnešní době, kdy lidé často sedí u počítače i několik hodin.

Krční páteř je tak neustále napjatá a časem se unaví a trpí. Na její částečné uvolnění a posílení pomohou různé formy cviků. Je to skvělý způsob, který funguje i jako prevence před bolením v krku.

Které cviky to jsou a jak je nejlépe cvičit?

Na tyto otázky se vám dnes pokusíme dát odpověď.

Krční páteř


Krční páteř je velmi důležitou složkou našeho těla. Umožňuje pohyb hlavy. Zjednodušeně řečeno, těch částí těla, které používáme dennodenně.

Právě proto bychom se o ni měli i přiměřeně starat. Protože pokud je nepřiměřeně zatěžována, může ztuhnout a způsobit další zdravotní problémy.

Úkoly krční páteře


Jak jsme zmínili, krční páteř je opravdu velmi důležitá. Kromě toho, že podporuje a umožňuje pohyb hlavy, má další důležité funkce:

  • Krční páteř je také ochráncem míchy. Pomocí ní se totiž přenášejí nervové zprávy vysílané do celého těla. Krční páteř, ale i páteř celkově, míchu chrání a také díky nim se dokážeme vůbec pohnout.
  • V krční páteři se nacházejí i otvory takzvaných páteřních obratlů. Ty poskytují průchod krve do tepen, ze kterých se transportuje do mozku. Tyto otvory se nacházejí jen v krční páteři.

Což způsobuje nesnesitelné bolesti krku?


Tento stav zná jistě každý z vás. Bolí vás krk, pomalu jím nemůžete ani hýbat. Příčin, které mohou za podobnou situaci může být několik.

Většinou však jde o celkové nesprávné držení těla, které může vyústit do dalších problémů.

Bolest v krku nebo brnění rukou mohou zapříčinit i psychické problémy či nadměrný stres.

Špatná životospráva


Podobně jako u jiných chorobách, i při ztuhnutí krční páteře má velký dopad na to vaše životospráva a celkově styl života, který vedete.

Dostatečná a vyvážená strava je také mimořádně důležitá:

  • V průběhu dne byste měli dostat do sebe potřebné množství vitamínů a minerálů.
  • Důležitý je zejména přísun vitaminů skupiny B či vitamin C nebo D.
  • Z minerálních látek jsou to zase hořčík, draslík či mangan.

Prevence


Pokud se chceme vyhnout bolestem krku a problémům s krční páteří, podobně jako u jiných zdravotních problémech, důležitá je prevence.

Díky pravidlům, které budete dodržovat se totiž můžete v budoucnu vyvarovat případných komplikací.

Mezi základní typy, které v prevenci proti bolestem krční páteře pomohou jsou:

  • Pokud provádíte sedavou práci, dávejte si pauzu a pravidelně měňte svou polohu. Důležité je, aby vaše tělo nebylo několik hodin ve stejné poloze. Může totiž ztuhnout.
  • Rada, kterou je snazší přečíst, jak dodržet, zní – zkuste se méně stresovat. Stres totiž způsobuje zvýšení svalového napětí, čímž poškozuje i krční páteř.
  • Také správné dýchání vedle držení těla může sloužit jako skvělá prevence.
  • Velmi důležitým aspektem je i spánek. Pokud se chcete v budoucnu vyhnout problémům se zády, měli byste spát na vhodném matraci a polštáři. Vaše tělo by totiž během spánku mělo být ve správné poloze.

Cvičení zad a krční páteře


Největší prevencí, a to nejlepší, co můžete pro své tělo udělat, je pravidelný pohyb.

Pomocí něj se vám totiž posílí a uvolní svalstvo.

Existuje několik typů cviků, které jsou velmi efektivní na procvičení krční páteře:

Dynamický úklon

Prvním typem jsou dynamické úklony. Při těchto úklonech je důležité i správné dýchání. Při výdechu provádíte samotný cvik, zatímco s nádechem se vracíte do vzpřímené polohy. Důležité při tomto typu cviků je správné držení brady, která by neměla padat do strany.

Statický úklon

Druhým typem je statický úklon. Jeho provedení je velmi jednoduché. Vzpažte vaši pravou ruku a stiskněte horní části levého ucha. Začněte tisknout rukou i hlavou proti sobě. Neměli byste zaznamenat žádný pohyb, ale vaše krční páteř se právě tehdy uvolňuje.

Kroužení hlavou

Cvik, který jsme praktikovali vždy na hodinách tělesné výchovy. Jednoduché kroužení hlavou je skvělým způsobem, jak uvolnit ztuhlý krk.

Cviky na procvičení krční páteře


Výše jsme zmínili několik typů cvičení, které mohou pomoci při uvolnění a procvičení krční páteře.

Níže se dozvíte další konkrétní cviky, které vám při prevenci bolesti krku a tuhnutí rukou mohou pomoci:

Cvik č. 1

Celý proces cviku začíná tím, že si klekněte na kolena a sednete si na své paty. Ideální je před sebe položit nějakou podložku, která je vyšší a má tloušťku minimálně 10 centimetrů. Ruce si narovnejte před sebe, dlaně zatlačte o sebe a pomalu spouštějte hlavu dolů. Následně ohněte ruce v loktech a dlaně pokládejte za svou hlavu. Tento pohyb opakujte několikrát.

Cvik č.2

Další cvik je také velmi jednoduchý. Sedněte si tak, aby vaše nohy byly natažené přímo před vámi.

Následně ohněte vaše pravé koleno a celou nohu umístěte tak, aby směřovalo ke vnější straně vašeho levého kolena. Potom si svou levou ruku obmotejte kolem kolena pravé nohy. Pravou ruku položte za sebe za kříže.

Toto cvičení má za cíl procvičit a protáhnout celou páteř. Důležité je mít při jeho provádění čas a nikam nespěchat. Toto cvičení vám narovnává páteř a celkově zpevňuje zádové svalstvo.

Cvik č. 3

Celý cvik začíná tím, že se postavíte zády ke zdi. Mírně pokrčíte kolena a celkově by vaše nohy měly být v úrovni stehen.

Následně lokty pokrčíte do 90 stupňového úhlu a přitlačíte je ke stěně.

Lopatky stáhněte k sobě, čím zabezpečíte že, hlava, ramena a zadek se neodtlačí od stěny. Tento cvik pak opakujete několikrát.

Cvik č. 4

Další cvik můžete cvičit v leže. Pohodlně si lehněte na vyvýšenou podložku. Uvolněte se a relaxujte. Pak se zhluboka nadechněte a s výdechem celou svou krční páteř tlačte do podložky. Při tomto cviku je posilován každý obratel vaší páteře.

Cvik č. 5

Z cviku č. 4 můžete plynule přejít do následujícího cviku. Jako ležíte, pokuste se svou bradu přitlačovat co nejvíce k hrudníku. Důležité je tento pohyb provádět co nejpomaleji.

Nechce se vám cvičit? Relaxujte!


Mnozí z nás cvičení nebo pravidelný pohyb nemají vůbec v lásce, a proto se často uchylují k různým formám relaxace. Podle lékařů i ta může dopomoci k uvolnění krční páteře.

Skvělým nástrojem to je akupunktura či klasická masáž.

Pomocí jógy či pilatesu můžete také dosáhnout kýžené výsledky.

Tato forma relaxace skutečně může pomoci.

Pokud vaše problémy kolem ztuhnutí krční páteře přetrvávají už několik týdnů, určitě vyhledejte odbornou pomoc lékaře.

Další techniky proti zmírnění bolesti krční páteře


Výše v článku jsme zmínili, že to nejlepší, co můžete udělat pro svou krční páteř, je prevence.

Ta obsahuje správné držení těla, pravidelné cvičení a pohyb, méně stresu a celkovou relaxaci.

Někdy však ani praktikování těchto všech věcí nepomůže.

Tehdy je třeba obrátit se na odborného lékaře, který zná další techniky a postupy uvolnění krční páteře.

Velmi důležité je při ztuhnutí krku a brnění rukou, udržovat postiženou oblast v teple.

Následně se na postižené oblasti aplikují různé hřejivé náplasti. Ty většinou obsahují látky, které pomáhají při uvolňování svalstva.

Kromě náplastí pomáhají i obklady či parafíny.

Tyto věci si můžete klidně zakoupit i domů. Jsou totiž volně dostupné i bez lékařského předpisu. Avšak ty nejúčinnější léky dostanete jen od odborného lékaře na předpis.

Většinou se předepisují léky na zmírnění bolesti nebo na uvolňování svalů.

Mnoho lidí na uvolnění používá i různé infiltrační techniky:

  • technika suché jehly
  • fazetové blokády
  • periradikulárne obstřiky
  • ozonoterapie
  • infiltrační léčba svalů, vazů a úponů šlach

Rady na závěr


Krční páteř patří mezi nejzatěžovanějším části našeho těla.

Mnohem více to platí zejména v dnešní době, kdy mnozí z nás většinu dne prosedí.

Náš krk je tak dlouhodobě napjatý, což se nám časem může ošklivě vymstít.

Na závěr vám přinášíme rady, jejichž dodržování vám pomůže zmírnit nebo odstranit problémy s krční páteří.

Ztuhlý krk a brnění rukou tak budou minulostí.

  • Správné držení těla – alfou a omegou při prevenci onemocnění krční páteře je správné držení těla. To bychom měli dodržovat nejen při chození, ale i při sezení. Naše páteř by měla být pěkně vztažená. Hlavu bychom měli také držet nahoře.
  • Cvičení nebo jakýkoli pohyb bude mít velký dopad na vaše celkové zdraví. Nejenže bude vaše krční páteř méně trpět, ale také se budete cítit mnohem aktivněji a zdravější.
  • Tato řada je zejména pro ty, kteří většinu dne prosedí v práci nebo za volantem auta. Dávejte si pravidelné přestávky a jděte se procházet. Pohyb je totiž v našem životě velmi důležitý.
  • Krk a celou páteř zatěžuje i naše váha. Dávejte si proto na ni pozor a korigujte ji. K tomu vám určitě dopomůže správná životospráva.
  • Mnoho lékařů tvrdí, že většina nemocí se zrodí v naší hlavě. Snažte se proto méně stresovat a dokázat se povznést nad dennodenní problémy, které trápí každého z nás.
Tomáš
 

Dobrý den, jmenuji se Tomáš a jsem autorem tohoto magazínu. Už 20 let se věnuji zdravému životnímu stylu. Zajímám se o alternativní způsoby léčby. V mých článcích vám nabídnu můj názor a hodnocení různých výživových doplňků.

Zanechat komentář 0 reakcí

Napsat odpověď