Pocitadlo.sk
Nejlepší kreatin - Dávkování a účinky (2019) | Výživový-doplněk.cz

Nejlepší kreatin – Dávkování a účinky

Kreatin. Slovo, které je ve sportu velmi skloňované. Co to vlastně je? Jaké má účinky? Nebo jak se užívá? Na toto všechno se dnes podíváme.

Připravili jsme si pro vás také výběr 6 nejlepších kreatinů na našem trhu, které podle našeho názoru rozhodně stojí za vyzkoušení a jejich cena je skutečně přijatelná. Pojďme se na to podívat.

Co je kreatin?


Kreatin (někdy označován jako monohydrát kreatinu) je v komunitě kulturistů považován za určitý fenomén. Patří mezi nejprodávanější výživové doplňky na cvičení a rychlý nárůst svalů.

Ptáte se, proč je to tak?

Dohromady bylo vypracováno přes 500 studií, které potvrdily účinky kreatinu na růst svalů, metabolismus, celkový výkon a mnoho dalších ukazatelů. 70% z těchto studií přineslo převratné výsledky a dokázali tak, že kreatin je skutečně funkční látka, která podporuje výkon a výsledky sportovce.

Super, dozvěděli jsme se, že kreatin skutečně funguje.

Je však bezpečný?

Nebo se musíte bát nepříjemných vedlejších účinků jako při steroidech?

Ano, je bezpečný! Není to žádný steroid. Samozřejmě, tak jako všechny výživové doplňky a suplementy, i kreatin má vedlejší účinky. K nim se dostaneme později v článku.

Mezi hlavní přínosy užívání kreatinu patří například podpora energie, zlepšení kognitivních funkcí, podpora růstu svalové hmoty a zvýšení fyzické síly.

Co je to kreatin monohydrát?

Monohydrát je malý peptid, který je složen z aminokyselin (stavební složky proteinů). Vytváří se v játrech, slinivce a v ledvinách. Při jeho tvorbě pomáhá hlavně aminokyselina s názvem glycin, arginin a methionin.

Jako doplněk stravy byl kreatin představen už v devadesátých letech minulého století.

O jeho propagaci se postarali olympijští sportovci, kteří oznámili, že ho užívají jako podporu výkonnosti. Dnes jde o nejprodávanější kulturistický doplněk stravy.

Kdy jej užívat?


Pokud se rozhodnete užívat kreatin, je dobré zjistit jak na to. Užívat jej můžete například před tréninkem, po tréninku nebo během dne.

Který způsob je nejlepší?

Každému sedí něco jiného. Obecně je většinou doporučeno užívat ho až po jídle. Proteiny a ostatní látky obsažené v dobře připraveném a vyváženém jídle podporují účinky kreatinu a tím zlepšují jeho účinek.

  Náš TIP

Chcete kvalitní suplement za super cenu? Vyzkoušejte Creatine Monohydrate od GymBeam. Pouze za 139 Kč (11.6.2018) Více info

Jaké jsou účinky kreatinu?


Mezi hlavní účinky kreatinu patří například:

  • Pomoc při syntéze proteinů, která zvyšuje růst svalové hmoty
  • Zlepšuje sílu a výkon
  • Může pomoci zlepšit obnovu svalů a zotavení z cvičení
  • Zdá se, že pomáhá maximalizovat výkon při vysoce intenzivním tréninku (HIIT)
  • Může chránit mozek
  • Může pomoci snížit závažnost symptomů deprese (zdroj)
  • Kardioprotekčné vlastnosti, protože může chránit srdce a cévy
  • Může potenciálně snížit únavu
  • Může potenciálně pomoci zlepšit hustotu kostí

Z těchto všech účinků je jednoduché usoudit proč je takový oblíbený u kulturistů.

Ptáte se, zda je lepší užívat syrovátkový protein nebo kreatin? Je to velmi sporný.

Protein je téměř nezbytnou součástí nabírání svalové hmoty, avšak pro některé lidi může být hůř stravitelný. Kreatin je pro většinu lidí stravitelný bez výraznějších problémů.

Má kreatin nějaké vedlejší účinky?


Tak jako každý jeden výživový doplněk i kreatin může způsobovat kromě příznivých účincích i řadu vedlejších účinků. Je to velmi sporné, komu jejich způsobí a komu ne. Záleží na mnoha faktorech jako je věk, váha, fyzická zdatnost, zdravotní stav, trávení a mnoho jiného.

Chcete-li minimalizovat riziko vedlejších účinků, dodržujte doporučené dávkování!

Doporučujeme proto vyzkoušet několik druhů a rozhodnout se, který vám vyhovuje a naopak, který raději do svého jídelníčku nezařadíte.

Mezi nejznámější vedlejší účinky keratinu patří například následující účinky:

  • Zvýšení tělesné hmotnosti díky zadržování vody (někdy až tři až pět liber nárůstu hmotnosti za den kvůli akumulaci tekutin při vysokých dávkách)
  • Nepříjemná křečovitá bolest břicha
  • Přehánění a průjem
  • Nevolnost a závratě
  • Zácpa
  • Roztržitost a nepříjemné pocity

Častou otázkou při výživových doplňcích používaných v kulturistice je to zda je mohou užívat i ženy?

Ano, kreatin je vhodný i pro ženy. Nebyly prokázány žádné rozumné dodová proč by neměl být vhodný i pro něžné pohlaví.

Rovněž kreatin není pouze pro vrcholové sportovce ale doporučuje se všem, kteří chtějí podpořit svůj aktivní životní styl a posunout ho o další level.

Kreatin v krvi. Je jeho přebytek problém?

Nejde konkrétně o obsah kreatinu v krvi ale o obsah kreatininu. Kreatinin vzniká při rozkladu kreatinu ve svalech čili při fyzické aktivitě.

Úroveň kreatininu v krvi svědčí o fungování ledvin. Příznivá hladina kreatininu znamená zdravé ledviny. Vysoký obsah znamená to, že je někde chyba a kreatinin není odváděn z těla prostřednictvím moči.

Je proto dobré jít k lékaři, který vám prostřednictvím vzorky krve jednoduše stanoví to, jakou máte hladinu těchto látek v krvi. Pozor, úroveň těchto látek se neměří běžně. Je proto dobré lékaři to připomenout.

Jak užívat kreatin a jaké je jeho dávkování?


Ok, máme za sebou obecné představení kreatinu. představili jsme si jeho účinky, pozitivní i vedlejší. Představili jsme si pro koho a kdy je vhodný. Neřekli jsme si však jak ho užívat.

V první řadě je třeba představit si pár základních pravidel, které pokud budete dodržovat, minimalizujete tak vedlejší účinky tohoto doplňku stravy.

Při užívání kreatinu je důležité:

  • Neužívat ho příliš mnoho a rozhodně nepřekračovat doporučenou denní dávku stanovenou výrobcem.
  • Doporučuje se rozložit si dávku na celý den, ne užít ji najednou.
  • Neužívat jej těsně před spaním (může způsobit nespavost a problémy se spánkem).
  • Je lepší užít ho po jídle a nikoli na prázdný žaludek
  • Dodržujte dostatečný pitný režim
  • Proč je lepší užívat jej spolu nebo po jídle?

Některé studie prokázaly, že účinky kreatinu se zvyšují. Je to způsobeno tím, že během jídla se do těla dostávají i ostatní látky (proteiny, aminokyseliny …), které podporují účinky kreatinu.

Mnoho kulturistů, ať už profesionálních či amatérských užívá kreatin raději po tréninku. Najdou se i tací, kteří ho užívají před tréninkem. Je to individuální.

  Skvělá cena

Chcete kvalitní suplement za nejlepší cenu? Vyzkoušejte kreatin Crea7in od značky GymBeam. Pouze za 189 Kč (11.6.2018) Více info

Každý člověk reaguje na tuto látku jinak. Některé studie prokázaly, že účinky kreatinu na lidský organismus se časem snižují. Tělo si na něj zvyká. Nejlepší účinky má proto během prvních měsíců až jednoho roku od začátku užívání. Později během dlouhodobějšího období je jeho užívání “zbytečné”.

A jak ho tedy užívat?

Pokud začínáte s užíváním kreatinu, doporučuje se užívat 0,3g na jeden kilogram tělesné hmotnosti. Během dalších 5 až 7 dnech je dobré dávku snižovat na max. 5 až 10 gramů denně. Toto dodržujte cca 3 týdny.

Po dodržení tří týdnů se můžete vrátit k vyšší dávce nebo pokračovat v užívání nízké dávky. To už uvidíte sami.

Rozhodně se však řiďte doporučeními výrobce (jsou různé, záleží na tom, který kreatin si vyberete).

Náš TIP na nejlepší kreatin na trhu

Mnoho sportovců doporučuje kreatin monohydrát (creatine monohydrate). Opět jednou se potvrdilo, že nejlevnější kreatin je jeden z těch nejúčinnějších.

Nemusíte proto investovat desítky eur do drahých výživových doplňků.

Který kreatin je nejlepší na objem?


Všechny jsou vhodné na objem. Záleží na tom jak si prispoôsobíte váš tréninkový plán, stravu a další faktory. Záleží také na tom, kolik jste ochotni investovat do výživových doplňků.

Vybrat si můžete z velkého množství kreatinů například kreatin monohydrát, ethyl ester, fosfát, pH-X, krea-alkalyn, malát, pyruvát, krea-Genic.

Nejlepší kreatin monohydrát na trhu


Vybrali jsme pro vás TOP 5 nejlepších kreatinů. Je jen na vás, který si vyberete.

Tomáš
 

Dobrý den, jmenuji se Tomáš a jsem autorem tohoto magazínu. Už 20 let se věnuji zdravému životnímu stylu. Zajímám se o alternativní způsoby léčby. V mých článcích vám nabídnu můj názor a hodnocení různých výživových doplňků.

Zanechat komentář 0 reakcí

Napsat odpověď