Pocitadlo.sk
Potravinová pyramida - Co to je? (2021) | Výživový-doplněk.cz

Potravinová pyramida – Co to je?

Jsme to, co jíme. Fráze, která sice může znít jako klišé, přesto je v ní velký kus pravdy.

V dnešní době to přitom platí dvakrát. Jsme totiž zahlceni množstvím informací všeho druhu, a proto je někdy velmi náročné zjistit, co je vlastně pravda.

Odborníci a výživoví poradci se dlouho snažili najít jednoduché řešení, které by jednou provždy odpovídalo na všechny otázky ohledně zdravé výživy.

Vymysleli proto takzvanou potravinovou pyramidu, která vám v jednoduchosti vysvětlí, jaké potraviny by se měly nacházet ve vašem jídelníčku.

Také vám pomůže zorientovat se v tom, co je pro vaše tělo prospěšné a čemu se raději vyhnout.

Co je to?


Vůbec první potravinová pyramida byla představena v roce 1974 ve Švédsku.

Stály za ní vědci a výživoví poradci, kteří ji představili jako jednoduchou a praktickou příručku při zdravém stravování.

Jak čas ubíhal, vytvořilo se několik dalších variant potravinové pyramidy.

Důležitý základ však zůstal stále totožný a nezměněný.

Víte o tom, že své vlastní potravinové pyramidy má dokonce i každý stát? Vycházejí z nutričních informací o obyvatelích a také z dostupných potravinových zdrojů.

Potravinová pyramida by však rozhodně neměla sloužit jako zaručený návod na sestavení potravinového jídelníčku, jelikož stravovací návyky obyvatelstva se časem mění.

Každou potravinovou pyramidu berte jen jako základní doporučení pro zdravou výživu.

Dodržováním potravinové pyramidy se vám však určitě podaří i co-to zhubnout.

Stará a nová potravinová pyramida


Vzpomínali jsme, že existuje několik druhů potravinových pyramid.

Takovým základním rozdělením je však potravinová pyramida vytvořena Ministerstvem zdravotnictví České republiky v roce 2005, kterou sestavovaly zejména odborní lékaři a vědci.

Tato potravinová pyramida se skládá ze čtyř pater, přičemž každé patro je umístěno podle obsahu daných živin v potravinách.

Potraviny, které jsou umístěny v základní části pyramidy, by se měli konzumovat nejčastěji.

Naopak ty, které jsou umístěny na špici, by bylo ideální konzumovat jen jednou za čas, protože obsahují jen malé množství živin.

Základna staré pyramidy


Základ nebo lépe řečeno první patro této starší potravinové pyramidy, tvoří zejména obiloviny, pečivo, těstoviny či rýže.

Tyto potraviny by tak měly tvořit základ vašeho jídelníčku, a je třeba říci, že zcela zaslouženě.

Pečivo, těstoviny nebo rýže totiž našemu tělu poskytují množství minerálních látek prospěšných.

Také obsahují mnoho škrobu a vlákniny, tedy látek, které jsou pro nás velmi důležité a prospěšné.

Snižují hladinu cholesterolu a pomáhají při stabilizování hodnot cukru v našem těle.

Lékaři při potravinové pyramidy doporučují, vyhnout se bílému pečivu a raději dát přednost celozrnnému, které je pro nás mnohem prospěšnější.

Celozrnné pečivo je totiž šetrněji zpracováváno, a tak v sobě uchovává mnohem více zdraví prospěšných vitamínů a minerálních látek.

Doporučuje se, aby potraviny tvořící první patro pyramidy byly ve vašem jídelníčku zařazovány při každém chodu.

Druhé patro pyramidy


Druhé patro potravinové pyramidy tvoří zejména ovoce a zelenina.

Někteří z nás na tento typ potravin nedají dopustit, jiní se do jejich konzumace musí nutit.

Pravdou však je, že ať už ovoce nebo zelenina, obě tyto složky dodávají našemu tělu obrovské množství vitamínů.

Konzumaci těchto typů jídel bychom proto určitě neměli vynechávat.

Například ovoce obsahuje velké množství vitamínů a minerálních látek, které prospívají správnému fungování našeho organismu.

Pomáhá při snižování hladiny cholesterolu a také je skvělou prevencí před řadou dalších onemocnění.

Důležitou informací při ovoci je fakt, že by se mělo konzumovat vždy čerstvé a umyté.

Čerstvé ovoce totiž obsahuje největší množství těchto přidaných látek.

Zelenina obsahuje také velké množství zdraví prospěšných látek. Je skvělým zdrojem vlákniny či jiných látek pomáhajícím například při kardio-vaskulárních onemocněních.

V potravinové pyramidě jsou do druhého patra začleněny i velmi oblíbené brambory. Mnozí bychom si náš jídelníček bez brambor nedokázali představit, co je jen dobře.

Tato potravina je totiž velkým zdrojem antioxidantů či vitamínu C.

Třetí patro potravinové pyramidy


Třetí patro potravinové pyramidy tvoří potraviny, které nám přinášejí velkou výživovou hodnotu. Patří sem zejména mléčné výrobky, luštěniny, vejce, ryby či masné výrobky.

Zejména maso v našich jídelníčcích hraje velmi důležitou roli.

Je totiž zdrojem kvalitních bílkovin, které jsou důležité pro optimální a zdravé fungování našeho organismu.

U masa existuje několik variant této potraviny. Některé z nich jsou vhodnější než ty druhé.

Potravinová pyramida doporučuje konzumovat raději hubenější maso, jako například kuřecí.

Mléčné výrobky jsou bohaté na různé vitamíny, jako například vitamin A či D. Kromě vitaminů obsahují množství vápníku či lehce stravitelných bílkovin.

Vysoký obsah bílkovin mají také luštěniny, které jsou kromě bílkovin bohaté i na minerální látky či vlákninu.

Bohaté na vlákninu, podobně jako všechny potraviny z této skupiny, jsou i vejce. Ty však kromě toho nabízejí kvalitní bílkoviny či různé minerální látky.

Posledním druhem potraviny, který se nachází v této skupině, jsou ryby.

Konzumace ryb vám kromě bílkovin zajistí přísun jódu či vitaminů A nebo D.

Ryby jsou zdrojem i nenasycených mastných kyselin, které fungují jako skvělá prevence před srdečními onemocněními.

Čtvrté patro potravinové pyramidy


Přicházíme na vrchol celé pyramidy, kde se nacházejí potraviny, které máme rádi všichni. Jejich přehnaná kombinace nám však může způsobit několik problémů.

Na vrchu pyramidy se totiž nacházejí potraviny obsahující cukr a tuky.

O cukru se často mluví jako o bílém zabijákovi. Častou konzumací potravin obsahujících tuto složku potravin se může toto tvrzení stát opravdu pravdou.

Cukry nebo jinak řečeno sacharidy, obsahují zejména různé koláčky, sladkosti, čokoláda a jiné.

Jejich množství v našem jídelníčku by mělo být jen minimální a konzumace by měla být spíše sporadická jako pravidelná.

Podobně jako cukry jsou na tom i tuky.

Tuky jsou pro tělo velmi potřebnou a prospěšnou látkou.

Problém však nastává při nadměrné konzumaci jídel obsahujících přebytečné množství tuků.

Proto třeba přísun obou zmíněných látek držet v normě. Pokud se vám to podaří, tak i cukry i tuky budou pro vaše tělo velmi prospěšné.

Nová potravinová pyramida


Nová nebo lépe řečeno aktualizovaná potravinová pyramida byla představena v roce 2013 a oproti té staré přišla s určitými změnami.

Podobně jako předcházející pyramida i tato má čtyři patra.

Jejím základem jsou však kromě celozrnných obilovin i zelenina či luštěniny.

Na druhém patře můžete najít rýži, různé oleje či ryby.

Třetí patro v sobě skrývá maso, alkohol, bílé pečivo či vejce.

Na samotném vrcholu potravinové pyramidy se podobně, jako u té předešlé, nacházejí cukrovinky, slazené nápoje, ale i uzeniny bohaté na tuky.

Dalším rozdílem této potravinové pyramidy je fakt, že je předělena na dvě poloviny.

První polovina potravin z každého patra je více doporučená než ta druhá polovina.

Tato nová potravinová pyramida je tak pravděpodobně komplexnějším doporučením zdravé výživy jako ta předešlá.

Odborníci dále v souvislosti s touto potravinovou pyramidou doporučují dodržovat pravidelný pitný režim, a to nejméně 2 litry čisté vody denně.

Rovněž zdůrazňují zvýšit ve vašem jídelníčku podíl zeleniny.

Potravinová pyramida a realita


Jedna věc jsou doporučení, které nám dávají lékaři či různí odborníci na zdravou výživu ve formě potravinové pyramidy a druhá věc je skutečná realita, která se často na kilometry vzdaluje těmto doporučením.

Zkuste se tak i vy podívat na svůj jídelníček a porovnat si ho s potravinovou pyramidou.

Pokud se vám tyto rozdíly podaří odstranit nebo zmenšit, jste na dobré cestě ke zdravé výživě a zdravému tělu.

Základem zdravého životního stylu je pohyb


Říká se, že při hubnutí je zdravá strava 80 % úspěchu. Toto tvrzení může být pravdivé, ale i pravidelný pohyb je při zdravém životním stylu velmi důležitý.

Úplně se vzdát všech věcí, které máme rádi, je totiž pro většinu z nás skoro nemožné.

Alespoň částečně se to však dá kompenzovat pravidelným pohybem, který vám pomůže s výdejem přebytečných látek.

Věříme, že informace, které jste se dočetli byli pro vás prospěšné a začnete dodržovat principy, které doporučuje potravinová pyramida.

Věřte, že lepší rozhodnutí pro své tělo a organismus nemůžete udělat.

Tomáš
 

Dobrý den, jmenuji se Tomáš a jsem autorem tohoto magazínu. Už 20 let se věnuji zdravému životnímu stylu. Zajímám se o alternativní způsoby léčby. V mých článcích vám nabídnu můj názor a hodnocení různých výživových doplňků.

Zanechat komentář 0 reakcí

Napsat odpověď